
De strategie van een bedrijf is het lange-termijnplan om de doelen (verkoop, groei, uitbouw portfolio etc.) te bereiken. Datzelfde gaat natuurlijk op voor de manier waarop jij je ‘producten’ in de markt zet, je (marketing) communicatie-strategie. Je blogstrategie is dan weer een noodzakelijk onderdeel daarvan.
Bij een strategie gaat het dus over de lange termijn en niet over welk onderwerp je ‘morgen’ moet behandelen. Maak eerst een globaal plan met de voorwaarden waaraan jouw blogs moeten voldoen.
Denk dan aan:
1) Waarom bestaat mijn blog? Wat is de echte reden dat er een blog moét komen.
2)Wat is mijn doelgroep? Wie zijn de mensen die ik wil bereiken? Waar vindt ik die? Commerciële bedrijven werken tegenwoordig vaak met zogenoemde ‘buyer personas’, voorbeeldklanten waaraan je je blogs kunt testen.
3) Wat wil ik bij de doelgroep teweegbrengen? Wil ik ze wat verkopen, wil ik ze overtuigen, wil ik dat ze mijn autoriteit erkennen en/of wil ik hun gedrag veranderen? (en hoe ga je dat meten/weten?)
4) Wat moet dan mijn ‘tone of voice’ zijn? Hoe spreek ik ze aan? Schrijf ik formeel en beleefd of juist losjes en met humor? N.B. die tone of voice moet ook wel bij jou passen. Je doelgroep heeft het snel door als je niet authentiek bent.
5) Hoe vaak blog ik ? Is jouw doelgroep gewend elke dag even te kijken of er nieuws is of lezen ze liever eens per maand een doorwrocht artikel (en alles daar tussenin).
6) Wie gaan/kunnen de blogs schrijven? Zijn er tien man in mijn organisatie die samen aan de slag gaan of sta ik er in mijn eentje voor? Als dat laatste het geval is vormt een dagelijks blog, zeker als de inhoud de moeite waard moet zijn, een grote belasting. Als je tien man hebt hoef je maar eens per twee weken iets te plaatsen.
7) Andere voorwaarden, zoals vormgeving en aanvullende content? Moet ik zo vaak mogelijk verwijzen naar andere/nadere informatie en hoort er bijv. een foto bij mijn blogs te staan?
De lijst kan ongetwijfeld nog worden uitgebreid, maar heb je deze basisvragen beantwoord dan sta je een stuk sterker op de weg naar succes. Volgende week beginnen we met het invullen van de strategie. Daarna gaan we in op een praktisch plan om voldoende onderwerpen te verzamelen.