
Als je weet wat en wie je wilt bereiken, als je weet welke producten en diensten je gaat aanbieden en welke ´tone of voice´ daarbij past, als je weet hoe je wilt en kunt communiceren met je doelgroepen, dan word het tijd om na te denken over wát je wilt bloggen en hoe je dat met de minste moeite voor elkaar krijgt.
Een goed hulpmiddel is een schema/kalender. Zo’n schema kun je van tevoren invullen; vooruitwerken dus. De meeste blogplatforms laten toe dat je verhalen klaarzet voor publicatie op een toekomstige datum. Je schrijft dan bijv. drie blogs en bent voor de komende drie weken (of één week als je frequenter blogt) klaar. Ook is het handig als je je marketingstrategie voor ogen houdt, dus wat jou ‘unique selling points’ zijn en of/hoe je wilt groeien.
Dan ga je onderwerpen verzamelen. Veel beginnende bloggers zijn bang dat ze niet zoveel belangrijks te melden hebben. Maar het is niet zo heel moeilijk om ‘haakjes’ te vinden om een inhoudelijk sterke blog aan op te hangen:
• Wat houdt jouw product(lijn) of dienst in? Wat zijn de sterke kanten en wat mogen jouw klanten ervan verwachten?
• Nieuwe producten/diensten, prijzen gewonnen, belangrijke verbeteringen; hoe kwamen die tot stand?
• Belangrijke gebeurtenissen voor het bedrijf; deelname aan beurzen, jubilea, feestdagen?
• Vertel eens wat over je toegewijde personeelsleden. Je krijgt meteen de kans iets te vertellen over waarom jou product zo goed is.
• Wat gebeurt er bij jouw toeleveranciers, wat jouw verhaal ondersteunt?
• Vergelijk jouw product eens met je concurrenten (nooit liegen).
• Kijk regelmatig terug op ontwikkelingen in de markt.
• Besteed eens aandacht aan de ontwikkelingen in de communities rond jouw product.
• Komt er iets nieuws aan? Probeer verwachtingen te wekken. Licht een tipje van de sluier op. Kondig vast een belangrijke gebeurtenis aan. Ben je aan het werk aan een grote verbetering? Plaats eens een teaser. Let ook hier wel op dat er ook echt wat nieuws is.
• Zijn er belangrijke ontwikkelingen in de markt, die kansen bieden of bedreigingen vormen? Nieuwe wetgeving, illegale import uit China?
• Geef regelmatig tips & tricks. Hoe halen jouw klanten het beste uit je product? Wat kun je er nog meer mee, wat je niet zo snel zou verwachten?
• Vertel eens wat over jezelf, je achtergrond, hoe je in deze business/dit vak ‘gerold’ bent. Was dat toevallig (maar wat geweldig dat dit op mijn pad kwam) of wist je toen je negen was al dat je dit wilde? De bedoeling is dat je de emotionele verbinding met je product versterkt.
Ook met deze lijst kun je nog verder gaan en/of dieper graven. Probeer een schema te maken en de verschillende invalshoeken af te wisselen om ‘fris’ te blijven.
En… vooruitwerken is goed, maar laat wel wat ruimte om te reageren op de actualiteit; zelfs jij kunt de ontwikkelingen in de markt niet perfect voorspellen.
De volgende keer gaan we nog wat dieper in op een ‘redactiekalender’ en hoe je die gevuld kunt houden.