Tentoonstelling Persmuseum en een avondje beeldlezen: Icoonfoto’s en waar kijken we eigenlijk naar als we een foto zien? – 11 april 2014

 

De zeggingskracht van beeld blijkt in een maatschappij met een bloeiende maar nog grotendeels onbegrepen beeldcultuur een steeds grotere bron van fascinatie, beïnvloeding, macht en geld. Doel is om te begrijpen, maar ook om te sturen in ons gedrag of dat van onze omgeving of doelgroep.

Van 27 maart t/m 31 augustus toont het Persmuseum een serie foto’s, die iconen zijn geworden. Het zijn beelden die zo Che Guevarabekend zijn dat we ze allemaal (denken te) kennen. “Het Persmuseum presenteert met de tentoonstelling Icoonfoto’s en de hedendaagse beeldcultuur een inspirerende reis langs foto’s en beelden die tot ons collectieve geheugen behoren.”, zegt de website daarover. Maar het doel van de expositie is juist de verborgen verhalen te ontsluieren en de verschillende doelen en toepassingen te laten zien. Samensteller is Martijn Kleppe. Meer info: http://persmuseum.nl/expositie/icoonfotos-en-de-hedendaagse-beeldcultuur/

Heb je dan nog niet genoeg?: op 22 april organiseert het Instituut voor Beeldtaal een avond over ‘beeldlezen’ met Hans Aarsman, Martijn Kleppe en Frank Schallmaier. De avond wil aantonen dat beeldlezen iets anders is dan naar een beeld kijken. Het begint om 20.00 uur. De toegang is gratis. Aanmelden kan op http://www.dezwijger.nl/103842/nl/de-taal-voorbij-9-beeldlezen of info@instituutvoorbeeldtaal.nl

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s